نظام حاکم بر شوراهای شهرنظام پارلمانی است


ده سنووسه کان (یه حیا ئه مینی کامیرانی)یحیی امینی کامیارانی

 

نظام های متداول دمکراتیک حکومتی (در سطح کلان )دردنیا به سه دسته تقسیم می شوند . الف – نظامهای پارلمانی ، که رییس کشور در این نوع نظام ها توسط مجلس ملی منتخب مردم انتخاب خواهد شد مانند کشورانگلستان و ترکیه . ب- نظام های ریاستی ، که رییس کشور در آنها بطور مستقیم توسط مردم انتخاب می گردد مانند رییس جمهور در کشور آمریکا . ج – نظام های نیمه ریاستی – نیمه پارلمانی .

ممکن کشورها دارای ساختاری متمرکز( متراکم یا غیر متراکم)  یا غیر متمرکز باشد . در نظام های متمرکز تمام قوانین و تمام تصمیمات در مرکز گرفته می شود و واحد های تابعه صرفا مجری آنها خواهند بود. اما در نظام های غیر متمرکز هر کدام از واحدها ( مرکز و واحد های تابعه ) دارای اختیارات و صلاحیت های مشخص در وضع قانون می باشند.

اگر چه نهاد شوراها در ایران را نمی توان جلوه ای از نظام غیر متمرکز دانست اما به نحوی دارای اختیارات و صلاحیت های تعیین شده برای قانونگذاری هستند . درنظام های غیر متمرکز و نیز غیر متراکم در یک کشور ما شاهد صدها بلکه هزاران حکومت محلی با پارلمان و قوه مجریه خاص هستیم که درایران آنها به عنوان شوراهای محلی می شناسیم .

بر خلاف نظام حکومتی ما که در سطح کلان غیر پارلمانی است نظام و ساختار واحدهای تابعه در سطح شوراها پارلمانی است . بدین معنا که مدیرشهر ( شهردار) به عنوان رییس قوه اجرایی (محدود) نه با رأی مستقیم مردم مانند کشور ترکیه ، بلکه به بصورت غیر مستقیم  یعنی توسط پارلمان محلی ( شورای شهر) منتخب مردم ، انتخاب می شود و تابع تصمیمات شورا بوده و در صورت تخلف از وظایف خود ، مورد تذکر وسوال و استیضاح قرار می گیرد و شورای شهر قدرت عزل وی را نیز دارا ست . بر این اساس بایستی گفته شود نظام حاکم بر نهاد شورا در ایران نظام پارلمانی است .

 

یحیی امینی



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در پنج شنبه 25 ارديبهشت 1392برچسب:,ساعت 23:53 توسط یه حیا ئه مینی کامیٌرانی (یحیی امینی کامیارانی)| |


Power By: LoxBlog.Com